Adviezen voor thuis
Goed voorbereid worden op de toekomstige samenleving
Goed voorbereid worden op de toekomstige samenleving
Hieronder hebben wij als school adviezen geschreven aan u als ouder/verzorger om de leesontwikkeling van uw kind(eren) te bevorderen. De hulp die u thuis geeft, is de basis voor goede schoolresultaten. Als u naar aanleiding van het onderstaande nog vragen heeft, kunt u altijd contact opnemen met de school.
Doel van thuis lezen
Kinderen lezen tegenwoordig veel minder of beginnen er niet eens aan. Een boek lezen lijkt teveel op een schoolopdracht, een schoolse activiteit.
Maar lezen is belangrijk, niet alleen binnen het taalonderwijs, maar ook voor andere vakken.
Lezen is niet alleen te weten komen, wat een ander zegt; het is ook een manier om je te ontspannen, om verder te kijken dan alleen naar de wereld om je heen. Ze kunnen lezen over hoe het vroeger was en zich daar een eigen voorstelling bij maken.
· de kinderen leren spelenderwijs door boeken te lezen
· het leesplezier wordt groter, op school maar ook in de vrije tijd
·de leesprestaties op school worden verbeterd, zowel bij het technisch als het begrijpend lezen
Tips voor ouders
Een kind kan niet vroeg genoeg in aanraking komen met boeken. In de babyperiode kan daar al aan begonnen worden. Door boeken samen te bekijken en te luisteren, gaat een kind nadenken. Peuter‑ en kleuterboeken maken een kind vertrouwd met de rijkdom van boeken.Het is erg belangrijk dat ouders hun kinderen regelmatig blijven voorlezen, ook als de kinderen zelf al kunnen lezen. Ze kunnen dan samen met de ouders al boeken lezen die net boven hun niveau uitstijgen. Samen lezen is ook erg gezellig.
Leesbevordering bij peuters en kleuters:
Lees op een vast tijdstip samen met uw kind.
Zorg dat de plaats waar het kind leest rustig is.
Begin al vroeg met voorlezen en vertellen aan uw kind.
Lezen kunt u in de eigen taal en in het Nederlands.
Maak gebruik van prentenboeken en praat over de plaatjes.Als ouders het moeilijk vinden om voor te lezen, dan kunnen ze samen plaatjes kijken of nog beter: foto’s kijken uit bijvoorbeeld een fotoalbum of een catalogus van een speelgoedwinkel. Ook kunt u verhalen vertellen, zodat het voorstellingsvermogen wordt vergroot.
Lees een boek of een verhaal voor het slapen gaan.
Laat uw kind merken dat je lezen heel leuk vindt.
Geef uw kind de mogelijkheid om te praten en luister heel aandachtig naar hun verhaal.
Korte verhaaltjes over gewone gebeurtenissen zijn heel goed.
Uw kind vindt het leuk als u gebaren en geluiden maakt die bij een verhaal horen.
U kunt ook verschillende stemmen gebruiken.
Stel na het lezen makkelijke vragen over het verhaal.
Zorg dat de boeken voor uw kind goed te grijpen zijn.
Leesbevordering bij oudere kinderen:
Verzamel alle kinderboeken die u heeft op een vaste plek, waar het kind gemakkelijk bij kan.
Zorg dat u genoeg boeken thuis hebt.
Zorg dat de plaats waar het kind leest rustig is.
Laat het kind merken dat je lezen heel leuk vindt.
Geef het kind de mogelijkheid om te praten en luister heel aandachtig naar hun verhaal
Groep 3 kinderen kunnen de letters en klanken oefenen met een stempeldoos.
In groep 3 gebruiken we methode overstap. Schenk veel aandacht en gebruik het optimaal.
Zorg dat het kind 1 a 2 keer op een dag vaste leesmomenten van minimaal 15 minuten heeft, voor het eten en voor het slapen gaan zijn goede momenten
Vraag uw kind hardop te lezen.
Luister aandachtig en laat merken dat u het leuk vindt
Maak uw kind lid van de bibliotheek en zorg dat het er elke week heen gaat.
Beloon uw kind met een leuk boek als cadeau.
Vraag aan de medewerkers van de bibliotheek naar goede jeugdboeken die passen bij het leesniveau van uw kind.
Uw kind mag in de eigen taal en in het Nederlands lezen.
Vraag na het lezen van een boek, of het boek leuk was en waarover het ging.