Namenlijkst MR:
Informatie aan de ouders via de nieuwsbrief
Wij sturen via de mail een nieuwsbrief waarmee wij u op de hoogte houden van de
algemene ontwikkelingen op school. Hetzelfde nieuws vindt u op onze website:
www.ibsdehorizon.nl
Enquête voor de ouders
Alle ouders krijgen om het jaar een ouderenquête, waarmee u de schoolorganisatie
evalueert. Dit zodat wij een goed beeld krijgen, waarop de organisatie verbeterd kan/ moet
worden.
Ouderavonden
Jaarlijks organiseren we verschillende ouderavonden. Soms voor alle ouders, soms voor een
groep ouders. Aan het begin van het schooljaar is er een informatiebijeenkomst met de
leerkracht(en) van uw kind. De leerkrachten geven u informatie over wat er dit gedurende
het schooljaar in de klas van uw kind gaat gebeuren.
Daarnaast vinden er in de loop van het schooljaar één of meer ouderavonden rond een
bepaald onderwerp plaats. Het is van belang dat u als ouder/verzorger daarbij aanwezig
bent! Hierover wordt u via de nieuwsbrief geïnformeerd.
Rapportbesprekingen
Uw kind krijgt driemaal per jaar een rapport. Twee maal per jaar, in november en in maart,
plannen we voor de groepen 1 t/m 8 rapportbesprekingen. Alle ouders worden uitgenodigd
om het rapport van hun kind te bespreken. In juni krijgen de kinderen hun rapporten mee.
Een derde bespreking wordt gepland als dit nodig is.
Tijdens deze besprekingen kunt u met de leerkracht praten over de ontwikkeling van uw
kind. Dat gebeurt in zogenaamde ‘tien’ minuten gesprekken. U krijgt dan ook het rapport
van uw kind mee.
Afspraken
De leerkrachten van IBS De Horizon zijn bereid om ook buiten de rapportbesprekingen met u
te praten. Als u daar behoefte aan heeft, kunt u altijd een afspraak maken.
Gesprek met de directie
Voor het maken van een afspraak met de directie kunt u contact opnemen met de
administratie.
Ongewenst gedrag op school
We onderwijzen de leefregels aan de leerlingen en leggen de focus op gewenst gedrag. We
proberen het woord ‘niet’ zo veel mogelijk te vermijden naar de kinderen toe. Dit betekent
dat we vooral willen benoemen wat gewenst is.
Pesten
Net als thuis moet een kind zich ook op school veilig en geborgen voelen. Kinderen moeten
ook leren zich weerbaar op te stellen en conflicten oplossen. Ook leren ze hoe ze moeten
omgaan met meningsverschillen. Als een kind ruzie heeft op school, wil dat niet zeggen dat
hij/zij gepest wordt.
Van pesten wordt gesproken als een kind regelmatig wordt lastig gevallen. Hoewel bepaalde
kinderen kwetsbaar zijn voor pesterijen, kan in principe ieder kind slachtoffer worden,
wanneer het niet voldoet aan de normen van de groep. Sommige kinderen zonderen zich af,
in de hoop aan de aandacht te ontsnappen. Andere kinderen reageren juist heel agressief.
Slecht slapen, niet naar school willen, teruglopende prestaties, faalangst en isolement
kunnen op den duur hiervan het gevolg zijn. In ieder geval staat vast dat pesten grote
psychische schade kan aanrichten.
Wij zijn zeer alert op het signaleren van pesten. Pestgedrag moet onmiddellijk worden
aangepakt. Wij hanteren hierin de methode De Vreedzame School.
Slachtoffers van pesterijen moeten zorgvuldig begeleid worden, zodat het vertrouwen weer
hersteld en de weerbaarheid vergroot wordt. Pestgedrag wordt in de meeste gevallen
bespreekbaar gemaakt in de groep en leerlingen worden aangemoedigd pestgedrag te
melden. De school rekent er bovendien op dat ouders die pestgedrag signaleren, hiervan
meteen de school in kennis stellen, zodat passende maatregelen getroffen kunnen worden.
Ongewenste intimiteit
De grens tussen toelaatbare en ontoelaatbare omgangsvormen is niet eenduidig vast te
stellen. Vast staat wel dat ongewenst, seksueel getinte aandacht die tot uiting komt in
lichamelijk contact, dan wel verbaal of non-verbaal gedrag, in alle opzichten vermeden en
voorkomen dient te worden. Essentieel voor ongewenste intimiteiten, is dat het om gedrag
gaat, dat gekenmerkt wordt door eenzijdigheid, ongewenstheid of dwang.
Bij signaleren van ongewenste intimiteit, dan wel vermoedens van ontoelaatbare
omgangsvormen, kunnen ouders contact opnemen met de directeur of het schoolbestuur.
Ouders kunnen problemen ook bespreken met een vertrouwenspersoon (zie bijlage voor
meer informatie).
Bovenschoolse vertrouwenspersoon
Op school is er een model klachtenregeling voor het islamitisch onderwijs aanwezig. Een
ouder of kind kan een beroep doen op de bovenschoolse vertrouwenspersoon, wanneer er
een probleem is waar hij/zij niet met iemand anders over durft te praten. Het spreekt voor
zich dat ieder gesprek vertrouwelijk behandeld wordt. De bovenschoolse
vertrouwenspersoon staat genoemd in de bijlage.
Klachtenregeling
Overal waar gewerkt wordt, zijn wel eens misverstanden en worden af en toe fouten
gemaakt. Op onze school is dat niet anders. U bent altijd welkom om dergelijke punten te
bespreken. Samen streven we naar een goede oplossing. Komt u er samen met een
leerkracht niet uit, dan wordt er met de directeur gesproken, vervolgens met het bestuur en
als laatste met de klachtencommissie. Mocht het nodig zijn, dan wordt u doorverwezen naar
de vertrouwenspersoon.
Het adres van de klachtencommissie is:
Klachtencommissie De Horizon
Stichting Islamitisch Onderwijs Zaanstad
Zuidervaart 2B
1504 BA Zaandam
8.10 Ouders helpen op school
Er zijn veel ouders die willen helpen op school. Een moderne school kan eenvoudigweg niet
zonder deze hulp. Niet alleen de ouderraad en de medezeggenschapsraad spelen hierbij een
belangrijke rol. Ook klassenouders zijn actief bij activiteiten op school.
Een klassenouder fungeert als schakel tussen de leerkracht en de ouders van een klas.
Ouders kunnen alleen klassenouder worden voor de groep waarin hun kind zit. De
uitvoering van de functie verschilt enigszins per klas, maar in het algemeen assisteert de
klassenouder de leerkracht bij de voorbereiding en organisatie van niet-lesinhoudelijke
activiteiten.
Klassenouders delegeren taken als dat nodig is aan andere ouders en zijn contactpersoon
voor de ouders en voor de leerkracht. We streven naar twee klassenouders per klas. Het is
een vrijwillige functie voor in principe één jaar. Een paar voorbeelden van de taken van een
klassenouder:
– Hulp bij uitstapjes/excursies;
– Hulp bij sportactiviteiten;
– Hulp bij feestjes en bijzondere dagen.
24
8.11 De medezeggenschapsraad van De Horizon
De medezeggenschapsraad (MR) is een orgaan binnen de school dat meedenkt over het
schoolbeleid. Er wordt onder andere gesproken over:
– Het formatiebeleid;
– Het formatieoverzicht;
– De groepsindeling;
– Het arbobeleid;
– De begroting;
– De schoolgids;
– Het schoolplan.
Het bestuur dient de MR te betrekken bij het beleid over het onderwijs en de organisatie
van de school. Er is minimaal één keer per jaar overleg samen met het bestuur. Afhankelijk
van het onderwerp heeft de MR instemmingsrecht of adviesrecht.
In de MR zitten leerkrachten en ouders. De leerkrachten worden door het personeel
gekozen en de ouders door de ouders. De verkiezing wordt eens in de drie jaar gehouden.
De notulen en agenda’s liggen voor u ter inzage bij de voorzitter van de MR. Wie er
momenteel in de oudergeleding en in de personeelsgeleding zitten, kunt u lezen in de
bijlage.
De ouderraad van IBS De Horizon
Onze school heeft een ouderraad. Deze beheert de ouderbijdrage en organiseert in de loop
van het schooljaar een aantal activiteiten. Om dit goed te laten verlopen is hulp van ouders
nodig. Als u vragen heeft over de activiteiten van de ouderraad, kunt u contact opnemen
met de voorzitter. In de bijlage treft u een overzicht van de leden van de OR.
De ouderbijdrage
Een aantal van onze activiteiten komt direct voort uit ons onderwijsaanbod.
Deze worden dan ook bekostigd door de overheid.
Een aantal andere activiteiten hoort wel bij onze school, maar daarvoor krijgt de school geen
gelden: feesten (o.a. Ied-ul Fitr (Ramadan), Idul Adha (Offerfeest), kinderfeesten,
schoolreizen, sportdag, excursies, afscheidsmusical, deelname aan sporttoernooien,
creatieve activiteiten, kamp groep 8, enz.
Wij vinden het belangrijk om dit soort activiteiten te ondernemen. Het bevordert een goede
sfeer en samenwerking in de groep (en ouders). En dat bevordert weer het leren.
Hoewel de bijdrage niet verplicht mag worden gesteld, vragen we toch dringend aan alle
ouders om de ouderbijdrage te betalen. We willen nl. geen kinderen uitsluiten van de
genoemde activiteiten zoals het schoolreisje; ze zijn juist bedoeld voor een goede groeps- en
schoolsfeer.
De ouderbijdrage wordt per schooljaar bepaald. Het bedrag voor dit schooljaar vindt u in de
bijlage
De MR van de Horizon
Iedere school heeft verplicht een MR. Dit is vastgelegd in de wet Medezeggenschap op scholen (WMS).
De MR is een orgaan gericht op medezeggenschap, inspraak en advies.
De leden die deelnemen aan de MR zijn:
Oudergeleding:
Dhr. C.Semedo
Dhr. M.Baran
Dhr. O.Haddaoui
Personeelsgeleding
Mevr. E.Turker
Mevr. F.Orhan
Mevr. N.Lioe-Awan
Wat doet de MR?
De leden overleggen regelmatig met de directie over belangrijke schoolzaken zoals;
Verbeteringen in het onderwijs, geldbesteding, de keuze van een lesmethode, de invoering van ICT, veiligheid
op school en de manier waarop men ouders wil laten meehelpen in het onderwijs of bij dagelijkse activiteiten.
Lopende zaken:
– Veiligheid in- en rondom school (verkeerssituatie en schoolplein).
– Ouderbijdrage
– Ouderbetrokkenheid
– Bijdrage leveren aan het opstellen van het jaarplan
De MR is ook per mail bereikbaar voor al uw vragen / opmerkingen / ideeën.
Email: mr@ibsdehorizon.nl